RailOnline.ir-RahAhanIRAN1

به گزارش ریل آنلاین از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن پس از دیدار با معاون وزیر راه آهن ترکمنستان در جلسه مرزی ایستگاه سرخس با اعلام این خبر گفت: از ابتدای افتتاح ایستگاه سرخس در اردیبهشت ۱۳۷۵ تاکنون تنها واگن های کشورهای آسیای میانه و واگن های کشور ترکمنستان اجازه تردد در این مسیر را داشته اند و با امضای این پروتکل مرزی با تامین بوژی عریض توسط شرکت های حمل و نقلی ایرانی از این پس واگن های ایرانی نیز امکان سیر در شبکه ریلی ترکمنستان را خواهند داشت.

ریل آنلاین | معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن از اخذ مجوز برای سیر واگن‌های ایرانی در شبکه ریلی ترکمنستان پس از ۱۹ سال از افتتاح خط ریلی ایران- ترکمنستان خبر داد.

وی افزود: راه آهن ایران از سال‌ها پیش به دنبال اخذ مجوز تردد واگن های ایرانی در منطقه آسیای میانه و کشورهای CIS بود که به دلیل تفاوت عرض خط و متفاوت بودن استاندارد های ریلی ایران با کشورهای بلوک شرق این مجوز تاکنون داده نشده بود و اخذ مجوز تردد واگن های ایرانی به کشور ترکمنستان اولین گام در این زمینه است.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت تصریح کرد: اخذ مجوز تردد واگن های ایرانی در سطح تمامی کشورهای مذکور در دستور کار اجلاس روسای راه آهن های کشورهای مشترک المنافع است که امیدواریم در آبان ماه امسال به تصویب اجلاس مذکور برسد.

وی افزود: به طور متوسط سالانه ۷۰ هزار واگن کشورهای CIS با انواع کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در ایستگاه سرخس جابجا می شود و قطار برنامه ای سرخس– بندرعباس نیز از تیر ماه امسال مسیر ۱۶۲۰کیلومتری سرخس تا بندر عباس را در ۵۴ ساعت در می کند.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن، ایستگاه سرخس را به دلیل واقع شدن در کریدور های شمال – جنوب (کریدور سرخس– بندرعباس و سرخس- بندر امام) و شرق – غرب (کریدورسرخس– رازی و سرخس– جلفا) از ایستگاه های استراتژیک راه آهن شمرد و گفت: راه اندازی قطارهای برنامه‌ای و برقراری ارتباط حمل و نقل ترانزیتی بین کشورهای روسیه، اروپای مرکزی، شمالی، آسیای میانه و قفقاز از یک سو و جنوب و جنوب‌شرقی آسیا، خاورر دور، اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر از برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *