railIR-RAILONLINE.IR

به گزارش ریل آنلاین از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مرتضی علی احمدی مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه آهن با ارایه گزارشی ازتوانمندی های شرکت راه آهن واعلام این نکته که راه آهن ایران می تواند نقش هاب منطقه خاورمیانه را ایفا کند گفت: امروزه توسعه راه‌آهن یکی از اولویت های مهم اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و توسعه حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه با سرعت بالایی در حال انجام است.
وی افزود: بر همین اساس ایران نیز توسعه راه آهن را جزو برنامه های مهم و اولویت دار خود قرار داده و شخص رئیس جمهور نیز تاکید ویژه‌ای برای توسعه حمل و نقل ریلی چه در داخل کشور و چه در اتصال با همسایگان دارند.

احمدی تصریح کرد: در شرایط سخت تحریم نیز کارهای بزرگی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی انجام شده است و اکنون پس از لغو تحریم ها نیز با توجه به زیرساختهای اجرا شده فرصت خوبی برای سرمایه گذاران جهت حضور در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم است.

مدیرکل بازرگانی راه آهن ضمن تشریح فعالیت های زیر بنایی و پروژه های گسترش خطوط راه آهن گفت : با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و عبور کریدورهای مهم بین المللی از خاک این کشور ، پروژه های ریلی مهمی در دست اجرا است.

احمدی به خط آهن ایران-ترکمنستان- قزاقستان بطول ۹۲۰ کیلومتر ، با قابلیت جابجایی ۳ میلیون تن کالا و امکان افزایش این میزان تا ۱۰ میلیون تن در آینده ، اشاره کرد و افزود:این خط آهن موجبات گسترش ارتباطات شبکه ریلی از قفقاز تا چین و کشورهای CIS و نیزاتصال آنها به آبهای آزاد و اقیانوس هند در جنوب و کریدورهای شرق و غرب را فراهم می آورد.

وی اتصال شبکه ریلی راه آهن ایران به عراق ، با احداث خط شلمچه به بصره و نیزاجرای عملیات ساخت راه آهن اراک‌ ـ کرمانشاه ـ خسروی‌ را به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی شرق به غرب بر شمرد.

احمدی در ادامه سخنان خود احداث راه آهن قزوین- رشت-انزلی- آستارا ، را مسیر مفقوده در تکمیل کریدور شمال – جنوب تشریح کرد و گفت : کشور ایران در حوزه ترانزیت به علت دارا بودن موقعیت ممتاز جغرافیایی، منابع انرژی، ذخایر معدنی و منابع انسانی جایگاه ویژهای داشته و عملا کوتاهترین مسیراتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای آزاد بین‌المللی و مساعدترین مسیر برای ترانزیت کالا است.

به گفته وی در این میان راه آهن ایران به دلیل گستردگی، امنیت، حمل انبوه بار، مصرف سوخت کمتر، کاهش زمان انتقال و مقرون به صرفه بودن آن می تواند نقش عمدهای در این زمینه ایفا کند.

وی با تشریح تخفیفات ارائه شده توسط راه آهن ایران در حمل و نقل ترانزیت ریلی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن بار ترانزیت توسط شبکه ریلی جابه جا شده است که هدف ما در سال ۹۴ رسیدن به میزان ۲ میلیون است و امیدواریم‌ با پیگیری‌های انجام شده با کشورهای همسایه و صاحبان بار بتوانیم به اهداف برنامه‌ریزی شده دست یابیم.

براساس این گزارش همایش حمل و نقل منطقه جنوب دریای خزر ۷ و ۶ مرداد با رویکرد بررسی فرصت های سرمایه گذاری وبهره گیری ازبستر مناسب برای توسعه صنعت حمل و نقل و جدیدترین امکانات و تجهیزات روز دنیا درترکیه برگزار شد که از موضوعات این همایش در بخش ریلی می توان به اقدامات مهم راه آهن ایران در خصوص تسهیل ترانزیت از خاک ایران از طریق تعاملات و رایزنی با صاحبان کالا و راه آهن های منطقه، راه اندازی قطارهای برنامه ای ، تخفیف تعرفه، تقویت بازاریابی ،مقابله با کریدورهای رقیب و بررسی کاهش آثار تحریمها بر ترانزیت و افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی بار و مسافری برای دوران پس از تحریم اشاره کرد.

گفتنی است این همایش به دعوت شرکت مطالعات و پژوهش های حمل و نقلی با حضور نمایندگانی از بخش های مختلف صنعت حمل و نقل داخلی و بین المللی اعم از ریلی ، دریایی ، هوایی و جاده ای و نیز نمایندگان شرکت ها نفتی ، گازی و معدنی ، اتاق بازرگانی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار گردید.

از سایر اعضای شرکت کننده در این همایش می توان به نمایندگان سیاسی سفارت ایران در ترکیه، مشاورعالی صدر اعظم کشورآلمان، نمایندگان راه آهن روسیه ، نماینده کشور آلمان( مدیر اتاق بازرگانی)، نمایندگان کشور ایتالیا، NGO های کشورهای ترکیه- آلمان- انگلیس- آمریکا- ایران، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی ،مشاور حقوقی QC قطر ، دکتر میر محمد صادقی رییس آموزش و پژوهش ایران اشاره کرد.

منبع: tinn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *