MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

به گزارش ریل آنلاین، به باور کارشناسان توسعه ترابری ترانزیتی در مناطق شرق کشورما از ابعاد بین‌المللی بسیار مهم و دارای فرصت‌‌ها و مزایای ترانزیتی مناسبی است و ایران با گسترش شبکه حمل و نقل می تواند از این فرصت‌‌ها و مزایا جهت افزایش درآمد ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه استفاده کند.

ریل آنلاین | با توجه به جایگاه حمل و نقل در صنعت تجارت، شناخت از چگونگی، میزان و تنوع حمل و نقل کشورهای همسایه یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای دولت و تجارت کشورما است.

در زیرمشخصات صنعت حمل و نقل ریلی کشور افغانستان بیان شده است:

افغانستان جز معدود کشورهایی است که هیچ گونه توسعه ای را در زمینه راه آهن شاهد نبوده است.

۱٫ این کشور تنها دو تک راه آهن وجود دارد.

۲٫ مسیر اول: یک مسیر ۱۰ کیلومتری از کوشک در مرز ترکمنستان به تورغندی در افغانستان و مسیر دوم یک تکه مسیر ۱۵ کیلومتری از ترمز در مرز ازبکستان تا خیرآباد در افغانستان که توسط نیروهای شوروی احداث شده است.

۳٫ در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی دولت وقت این کشور تصمیم گرفت بنای یک خط آهن را بگذارد و با شرکت های راه آهن آلمان و فرانسه قراردادهایی در این زمینه امضا کرد، اما به دلایلی ساخت آن متوقف شد. گفتنی است بقایای این خط آهن تا چندی پیش در دارالامان کابل وجود داشت، ولی اکنون آثاری از آن باقی نمانده است. در حال حاضر نخستین خط راه آهن افغانستان توسط ایران در حال ساخت است.

۴٫ طول این خط آهن در ایران و افغانستان از سنگان الی مسلخ یا گمرک هرات در حدود ۱۳۰ کیلومتر است که ۷۰ کیلومترآن در ایران و ۶۰ کیلومترآن در افغانستان قرار دارد.

۵٫ این خط آهن از کمک های بلا عوض ایران ساخته می شود و مصارف آن در حدود ۷۵ میلیون دلار تخمین شده است.

۶٫ این خط آهن درطی مسیر راه خود سه ایستگاه در مناطق مختلف خواهد داشت.

۷٫ این خط آهن افغانستان را به کشور چین که یکی از بزرگترین صادرکنندگان در سطح بین الملل است متصل می کند.

۸٫ این خط آهن آسیای میانه را به بندرعباس، بندر چابهار، بندر کراچی، بندر بمبی و سایر بنادر بین المللی که بین جنوب و شمال آسیا موثر هستند وصل می کند.

منبع: تین نیوز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *