n00170450-b

به گزارش ریل آنلاین سومین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته، امروز ۲۹ اردیبهشت ماه اولین همایش فرصت های سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد

در این همایش، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن، معاونان و جمع کثیری از فعالان و علاقمندان به صنعت حمل و نقل ریلی حضور دارند

مدیرعامل شرکت راه آهن، با اشاره به اینکه در این همایش، هدف، سخنرانی نیست و بیشتر جایی برای معرفی راهکارهای فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی است بیان داشت: برنامه فعلی راه آهن تا سال ۱۴۰۰ این است که بتواند وضعیت فعلی رابه چهار برابر توسعه دهد

وی ادامه داد: برنامه ما این است که حمل بار را به ۸ میلیون تن کیلومتر برسانیم و تعداد مسافر که در سال ۹۲، ۲۵ میلیون نفر بود به ۴۵ میلیون مسافر برسانیم. که برای رسیدن به این برنامه، حمایت همه مسئولین را داریم

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه تاکید رئیس جمهور بر این است که حمل و نقل ریلی در حوزه عمران نقش مهمی را ایفا می کند، ابراز داشت: به منظور سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت تمام پیش بینی های لازم از تعداد مورد نیاز ناوگان و لکوموتیو و اینکه کدام خطوط برقی و یا دوخطه شوند و غیره طراحی شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان داشت: به لحاظ مالی هم همه سرمایه گذاری های لازم صورت گرفته است. ما ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای ۷ سال تعیین شده نیاز داریم که از این رقم، دولت پرداخت ۲۴ هزار میلیارد تومان از بوجه عمومی را قطعی و مصوب کرده است که بر این اساس تا سال ۱۴۰۰، سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه عمومی راه آهن است

وی افزود: بر اساس قانون، از گازوئیل ۲۰ درصد به عنوان عوارض توسعه حمل و نقل اخذ می شود که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می شود. حداقل ۳۰۰ میلیارد از هدفمندی یارانه ها در بودجه برای صنعت حمل و نقل ریلی تعیین شده است که این رقم امسال ۵۰۰ میلیارد تومان است. ۲۲ میلیارد تومان هم وزارت نفت تصویب کرده است که از محل صرفه جویی های سوخت به راه آهن بدهد

وی ابراز داشت: با این حساب ۲۴ هزار میلیارد باقی مانده که باید فکری به حال آن کرد. یعنی سالی ۳۵۰۰ میلیارد تومان باید سرمایه گذاری شود. رقمی که باید با سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین شود. برای راه آهن فرقی نمی کند در کدام حوزه سرمایه گذاری شود. این سرمایه گذای در هر دو بخش زیربنا و ناوگان قابل قبول است. این رقم شاید رقم بزرگی نباشد اما یادمان باشد که باید به این رقم برسیم

پورسیدآقایی در خصوص راهکارهای ارائه شده برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: پیش از این بیشتر سرمایه گذاری در بخش ناوگان بوده است ولی سرمایه گذاری امروز به معنی آوردن سرمایه است. بدین منظور استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی است که در این راستا دو مشکل وجود داشت

وی افزود: مشکل اول این بود که تا پیش از این صندوق توسعه ملی برای پروژه های زیربنایی حمل و نقل وام پرداخت نمی کرد که با تصویب بند “و”، امروزه این مشکل حل شده است. مشکل دوم که باید برطرف شود، انتظار صندوق توسعه ملی در بازپرداخت وام ها به صورت ارزی است. برای رفع این مشکل دولت، مصوبه ای را تصویب کرده است که بانک مرکزی مکلف است در طرح های ملی هنگام بازپرداخت، ریال دریافت کند و ارز را تامین نماید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راهکار دیگر، گرفتن وام از بانک ها یا استفاده از بورس اوراق بهادار و غیره است که در این زمینه به راه آهن اجازه داده شده است که اصل و سود این سرمایه گذاری را تضمین کند. در این زمینه همچنین برای اولین بار فقط به راه آهن اجازه داده شده است که نوسانات نرخ ارز را برای شرکت هایی که سرمایه گذاری می کند، تضمین نماید

این مقام مسئول ابراز داشت: بر این مبنا، کارشناسان طرح هایی ارائه داده اند که همه چیز در آن مورد توجه قرار گرفته است و سعی شده است سرمایه گذاری در این صنعت، جذاب شود. چنین سرمایه گذاری در کل کشور وجود ندارد

وی عنوان کرد: امروز شرایط راه آهن شباهت به ابتدای شروع سرمایه گذاری وزارت نیرو در سال های قبل دارد. ما امروز در آستانه شروع جذب سرمایه گذاری هستیم. لذا ارائه چنین مشوق هایی یک ضرورت است. ممکن است در سال های بعد چنین روندی ادامه نداشته باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *