Rail-Railonline
ریل آنلاین| نقش حمل‌ونقل ریلی در توسعه اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست، اگرچه امروز نگاه طرفداران این نوع حمل‌ونقل بر طرفدار محیط‌زیست بودن آن نیز تاکید دارد اما آن روز که کشورهای مختلف برای ساخت راه‌آهن از یکدیگر سبقت گرفتند و به عنوان زیربنای اقتصاد به آن نگریستند به طور قطع توجهی به مزایای زیست‌محیطی آن نداشتند و نگاه‌شان به افق درازمدت توسعه اقتصادی و مزایای حمل‌ونقل ریلی در مبادلات بازرگانی بود که این نوع از حمل‌ونقل به دنبال داشت.

امروز اما همگان به خوبی واقفند که حمل‌ونقل ریلی نه تنها موجب توسعه اقتصادی بلکه موجب توسعه پایدار خواهد شد و علاوه بر مزایای اقتصادی و اجتماعی از بسیاری از مزایای زیست‌محیطی نیز برخوردار است که آن را به حمل‌و‌نقل سبز و طرفدار محیط‌زیست مبدل ساخته است.

برهمین اساس است که در کشور ما نیز اهمیت حمل‌ونقل ریلی مورد توجه قرار دارد تا با سرمایه‌گذاری در این نوع از حمل‌ونقل نه تنها افزایش رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی و حفظ محیط‌زیست را شاهد باشیم بلکه در راه توسعه پایدار نیز قدم برداریم.

در این بین اما در میان خطوط ریلی که ساخته شده یا در حال ساخت است، پیشنهاداتی نیز برای ساخت خطوط ریلی ترانزیتی جدید ارایه می‌شود که یکی از آنها ساخت خط ریلی از آستارا در نقطه مرزی گیلان تا اینچه‌برون در نقطه مرزی گلستان است به طوری که با این خط ریلی شرق و غرب خزر به یکدیگر متصل شده و بدین ترتیب کشورهای آذربایجان و گرجستان و روسیه به کشورهای CIS و چین به یکدیگر و به خلیج‌فارس متصل می‌شوند و یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی که اتصال شبکه ریلی داخلی به خط آهن کشورهای همسایه در راستای توسعه هر چه بیشتر ترانزیت است، عملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ریل آنلاین راه‌آهن اینچه‌برون بخشی از کریدور شمال به جنوب است که تکمیل کننده اتصال ایران با شرق آسیا، آسیای میانه و اروپا است. راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون ایران را به روسیه، کشورهای CIS و چین متصل می‌کند. این خط ریلی ترانزیتی در جهت اتصال کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به آسیای شرقی و جنوب شرقی کاربرد دارد.

با ساخت این مسیر ریلی حجم بار ترانزیت جابه‌جایی در این محور به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند افزایش یافته  و با اتصال ترکمنستان و قزاقستان به خلیج‌فارس می‌تواند در رونق اقتصادی کشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.

از سوی دیگر بخش دیگری از کریدور جنوب به شمال از طریق خط ریلی قزوین-رشت-انزلی-آستارا تکمیل می‌شود که بخش قزوین-رشت آن هم اکنون در حال ساخت است و گفته شده تا پایان کار دولت یازدهم به اتمام می‌رسد و بر اساس اعلام مسئولان عملیات اجرایی احداث خط آهن رشت-آستارا نیز در سال ۱۳۹۶ آغاز خواهد شد و با تکمیل این پروژه آب‌های آزاد جنوب از طریق خط آهن به دریای خزر و شهرستان آستارا، سپس به کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه متصل می‌شود.

این در حالی است که خطوط ریلی آذربایجان به اروپا و آسیای مرکزی متصل است و اتصال خط آهن قروین-رشت-انزلی-آستارا به خطوط ریلی آذربایجان برای توسعه تجاری ایران در بخش ریلی اهمیت بسیاری دارد. چرا که با اتصال ایران از طریق خط ریلی قزوین-رشت-انزلی-آستارا به خطوط ریلی کشور آذربایجان راه‌آهن ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی به هم وصل می‌شوند و این خط یک خط ریلی بین‌المللی به شمار می‌آید.

حال این پرسش مطرح است که آیا ساخت مسیر ریلی از آستارا تا اینچه برون توجیه اقتصادی دارد؟

علیرضا سیدوکیلی کارشناس حمل‌ونقل در این‌باره به ریل آنلاین می‌گوید: ساخت کریدوری آزادراهی و ریلی که شرق و غرب دریای خزر را به هم متصل کند مورد مطالعه قرار گرفته است که در این زمینه ساخت مسیر ریلی توجیه نداشته است.

سیدمرتضی ناصریان یکی دیگر کارشناسان حمل‌ونقل نیز در این زمینه به ریل آنلاین می‌گوید: ساخت راه‌آهن در مسیر رشت-آستارا قبلا تصویب شده و معطل تامین مالی است. مسیر ریلی از اینچه برون تا ساری وجود دارد. حدفاصل ساری تا رشت مطالعه شده و هزینه تملک اراضی بسیار بالاست.

وی می‌افزاید: بار و مسافر داخلی این محور ریلی را توجیه نکرده است. اگر فرض کنیم بار ترانزیتی خیلی زیاد باشد ساخت آن توجیه‌پذیر می‌شود ولی اکنون با وجود جاده در این مسیر از اینچه‌برون تا آستارا یک کریدور فعال ترانزیتی نیست.

ناصریان تاکید‌ می‌کند: بار ترانزیتی در این مسیر یعنی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و بالعکس اکنون از طریق دریای خزر بین بنادر باکو و ترکمن باشی جابه‌جا می‌شود و طول مسیر دریایی تقریبا یک سوم مسیر زمینی حاشیه خزر است و ضمنا استفاده از مسیر زمینی باعث ورود کشور ثالث یعنی ایران به مبادلات دو کشور و ترانزیت می‌شود لذا بعید است چنین مسیری حتی اگر ساخته شود جذابیت ترانزیتی داشته باشد.

منبع: TINN

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *