railways-RAILONLINE.ir

ریل آنلاین | در تمام سال‌هایی که از ورود راه آهن به ایران می‌گذرد، هرگز برنامه‌ای برای بازطراحی ایستگاه‌های موجود اجرایی نشده این در حالی است که ایستگاه های راه‌آهن در سرتاسر دنیا محلی برای توسعه تجارت به حساب می‌آید و بررسی شرایط و کیفیت آنها میزان توسعه یافتگی یک شهر را مشخص می‌کند.

هفته گذشته قرارداد توسعه ایستگاه های اصلی راه آهن کشور میان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ارپ وابسته به راه آهن فرانسه به امضا رسید تا ایستگاه های اصلی راه آهن کشور شامل ایستگاه های تهران ، مشهد و قم بر اساس آخرین فناوری ها و دانش روز طراحی و توسعه داده شوند.

در این راستا با توجه به شرایط کشور ما از لحاظ ملی، مذهبی و استراتژیک برای این طراحی متخصصین و کارشناسان صنعت حمل و نقل کشور ما سر فصل هایی را در این قرارد داد مورد توجه قرار داده اند.

دراین خصوص به منظور آگاهی مخاطبین، سرفصل های این قرار داد در زیر به اطلاع می رسد:

سر فصل های مورد نظر در طراحی ایستگاه تهران:
۱٫ جانمایی ایستگاه های راه آهن جدید شهر تهران در حوزه شهری تهران بزرگ با هدف افزایش دسترسی ریلی
۲٫ طراحی ایستگاه چند وجهی شهر تهران با هدف دسترسی آسان بین انواع شقوق حمل و نقل درون شهری و برون شهری
۳٫ جانمایی و طراحی ایستگاه راه آهن تندرو شهر تهران به عنوان مبدا شبکه راه آهن تندرو
۴٫ جانمایی و طراحی ایستگاه های راه آهن حومه شهر تهران با هدف پوشش حداکثری شهر های اقماری شهر تهران
۵٫ بهینه سازی محوطه ایستگاه راه آهن تهران با رویکرد ساخت یک ایستگاه و سایت مدرن به عنوان محرک باز آفرینی شهری حوزه پیرامون ایستگاه تهران

سرفصل های مورد نظر در طراحی ایستگاه مشهد

۱٫ طراحی ایستگاه چند وجهی شهر مشهد با هدف دسترسی آسان بین انواع شقوق حمل و نقل درون شهری و برون شهری و ایجاد امکان پذیرایی از قطارهای برقی تهران – مشهد
۲٫ بهینه سازی طرح جامع محوطه ایستگاه راه آهن مشهد با رویکرد توسعه ایستگاه راه آهن مشهد و محرک باز آفرینی شهری حوزه پیرامون ایستگاه راه آهن مشهد
۳٫ بررسی و طراحی ترمینال ۲ ایستگاه راه آهن شهر مشهد

سرفصل های مورد نظر در طراحی ایستگاه قم
۱٫ بهینه سازی محوطه ایستگاه راه آهن قم با رویکرد توسعه سایت ایستگاه راه آهن قم ومحرک باز آفرینی شهری حوزه پیرامون ایستگاه شهر قم و اتصال مستقیم از طریق باغ راه به حرم حصرت معصومه
۲٫ ارتقا ایستگاه کنونی قم و پذیرایی از قطارهای حومه ای تهران و قطارهای تندرو تهران – قم – اصفهان

گفتنی است رویکردهای اساسی مطالعات دراین قرارداد توسعه ایستگاه چند وجهی،توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی، پوشش راه آهن تندرو و پوشش راه آهن حومه ای بوده است.

شایان ذکر است مدت اجرای قرارداد توسعه ایستگاه های اصلی راه آهن کشور میان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ارپ  ۲۰ ماه است و در آن علاوه بر بازطراحی ایستگاه های تهران، مشهد و قم، طراحی ایستگاه های قطارهای حومه ای ورامین، اسلامشهر، کرج و هشتگرد نیز پیش بینی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *